Elif Eda’dan Sorgulayıcı ve Sarsıcı Bir Kısa Film: “Boşluk”
Boşluk (VOID) filmini BluTv’den izleyebilirsiniz.
Filmografi
Boşluk 2018, Öcüler 2015, Bell Peppers 2013, Şaka Yapıyorum 2012, Kutulu 2012, Beni Görmediler 2011, Oynadığımız Oyunlar 2011, Özledim 2010, Tatlı Rüyalar 2009
İbrahim Varelci: Uzun zamandır senaryo yazarlığı eğitimi veriyorsunuz, bu işin merkezindesiniz, ülkemizde son dönemlerde yazarlığa olan ilgi arttı, aynı ilgi artışı senaryo yazarlığı için söz konusu mu?
Elif Eda: Evet, yaklaşık yedi yıldır farklı kurumlarda atölye, seminer ve temel senaryo yazım dersleri gerçekleştiriyorum. Görebildiğim kadarıyla yazarlıkla ilgili bahsettiğin ilgi senaryo yazımı için de geçerli. Sadece kendi ders verdiğim kurumlara gelen taleplerden değil sosyal medyadaki senaryo eğitimi duyurularından da bunu gözlemleyebiliyorum. Üstelik bence dijital platformlar çeşitlendikçe bu ilgi katlanarak büyüyecek gibi…
İ. V: Şöyle bir tanımlama yapılır: Kısa film öyküdür, uzun metrajlı film ise roman. Siz buna katılıyor musunuz?
Elif Eda: Yani bu benzerliği neyi esas alarak kurduklarını anlayabiliyorum. Çok düz bir mantıkla bakan herkes elbette aynı şeyi söyler, fakat bu işin özü kavranmadan basitçe yapılan bir yorum bence. Evet, kısa film de öykü gibi kısadır; evet roman öyküye oranla uzundur ve evet uzun metraj da kısa filme nispetle uzundur. Yani? E aynı mantıkla maki çocuktur, kavak yetişkin insandır da diyebiliriz o vakit. Zaman zaman derslerde de söylerim, illa bir benzetme yapılacaksa roman belki dizi filmdir diyebiliriz, karakter arkının olay örgüsüne yayılımı ve tematik yapı açısından bilhassa. Mesela tematik yapı bağlamında bakacak olursak kısa ya da uzun metraj film senaryosu öyküye daha yakındır da diyebiliriz.
İ. V: Boşluk filmi sorgulayıcı ve sarsıcı bir film. Filmi izlerken sarf edilen her cümlenin ve her tavrın bir anlamı olduğunu gördüm. Film son anına kadar, insanın bakışlarını kendine yöneltmesini sağlıyor. Bir film daha en yapsın? Bu olanağı sağlayan en mühim unsurun diyaloglar olduğunu düşünüyorum. Bu gerçekliği yakalamak için nasıl bir yol izlediniz?
Elif Eda: Öncelikle bu yorumun beni mutlu ettiğini söyleyeyim. Boşluk, vitrine tabii diyalogu yerleştiriyor. Ama bence diyalogları sizin nezdinizde böyle sağlam kılan şey karakterlerin kuruluşu, ikisinin arasındaki ilişkinin yapısının ne’liği. Bunu nasıl sağladım? Bu “bunu ben sağladım” ifadesi de bana çok iddialı geliyor, önce onu söyleyeyim. Çünkü sinemanın her anlamda kolektif bir yapısı var. Sadece oyuncuların ve film ekibinin katkısını kast etmiyorum; sinema kolektif çünkü izleyicinin gözleri de en az benim bakışım kadar merkezde. Ben her film projesinde olduğu gibi Boşluk’ta da sahiciliğin peşinden koştum. İnanmadığım, kulağımı tırmalayan şeyleri dışarıda bırakma gayretinde oldum. Senaryoyu yeniden ve yeniden yazma hevesimi diri tuttum. Öte yandan oyuncularımla da son derece sıkı bir çalışma süreci geçirdik, provalarda onların getirdiği çok şey oldu ve onların getirdiklerini doğru değerlendirdiğime inanıyorum.
İ. V: Uzun metraj film projeniz var mı?
Elif Eda: Var, var… Hal-i hazırda yazılı dört uzun metraj senaryom var. Ama önümüzdeki iki sene boyunca en son yazdığım Süt Çiftliği ile ilgileneceğim. Bir trafik kazasında aniden anne ve babasını kaybeden ilk gençlik çağındaki genç bir kızın süt çiftliğindeki hamile inekleri kurtarmak için atıldığı macerayı merkezine alan bir proje. Şu an bütçe bulma aşamasındayım. İlgilenenler için şuraya bir link bırakıyorum diyebilmeyi isterdim.
İzdiham
Röportaj: İbrahim Varelci