Sin Edebiyat’ın 27. sayısı “Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Kitapları” temasıyla yayımlandı. Derginin bu sayısında çocuk edebiyatının sınırları, özellikleri, detayları usta isimlerce yazıya döküldü. Soruşturma dosyaları, söyleşiler, deneme ve inceleme yazılarının yanı sıra şiirler de Sin Edebiyat 27’de yer aldı. Sevgili Ayşe Yazar’ın hazırladığı çizer soruşturmasına çizerler; Hasan Karaca, Buket Topakoğlu Erkan, Deniz Avcıer, Öykü Akarca, Emre Karacan, Gökçe Yavaş Önal, Oğuz Demir ve Gamze Seret katıldılar. Editör ve yazar soruşturmalarını ise Emek Yurdakul ile Batıgün Sarıkaya yürütürken soruşturmaya editörler; Mehmet Erkurt, Yunus Bekir Yurdakul, Burcu Ünsal Çeküç, Keriman Güldiken Yüksel ve yazarlar; Altay Öktem, Defne Ongun Müminoğlu, Özgür Danışman, Özlem Kılınçarslan Sözbilir katıldılar.
Bu sayının önemli konuklarından biri de ülkemizde çocuk edebiyatının en önemli isimlerinden şair ve yazar Yalvaç Ural oldu. Ural, Sin Edebiyat Dergisi editörü Yaşar Ercan’ın sorularını yanıtladı. Öte yandan Muharrem Yeni, yazar-çizerler Kübra Nur Özkeçeçi ve Selman Özkeçeci’ye çocuk kitapları hakkında merak ettiklerini sordu. Şairler; Betül Tarıman, Gökhan Akçiçek ve Mustafa Ruhi Şirin birer çocuk şiiriyle bu sayıya katkıda bulundular.
Güzin Öztürk, Fatih Erdoğan, Aytül Akal, Çiğdem Sezer, Mavisel Yener, Özge Bahar Sunar, Dilge Güney, Tufan Çapar, Yusuf Çağlayan, Öykü Gizem Gökgül, Esra Kara, Ediz Dikmelik, Özlem Önen ve Minel Sude Öztürk dosya yazılarıyla Sin Edebiyat 27’de yerlerini alırken Jodee Samano (Çev. Hatice Solak), Neriman Yetek, İbrahim Ercan, Emre Tekneci, Nurdan Bayrakdar, Tan Doğan ve Çınar Ekiz şiirleriyle dosyada yer alan diğer isimler oldular.
Sin Edebiyat 27’nin sunuş yazısı şöyle:
“Ölene kadar sorumlusun gönül bağı kurduğun her şeyden.”
Küçük Prens, Antoine de Saint-Exupéry
Çocuk edebiyatı; sınırlarını çocuğun gelişim süreçleriyle belirleyen üretken, yenilikçi ve son dönemde yayıncılar ve yazarlar arasında da popüler olan bir yazın türüdür. Her ne kadar çocuğun gelişim süreçlerine göre basamaklansa da yapıtların hedeflediği okur kitlesi (özellikle erken çocukluk dönemi) tarafından üretilmez. Bu yönüyle yetişkin edebiyatı türlerinden hassas bir çizgiyle ayrılır. Çocuk edebiyatı, çocuğa hitap ederken çocuk gibi düşünmeyi ve çocuğun dünyasına girmeyi amaçlar. Hâliyle bu türde yapıtlar verecek yazar, şair ve çizerlerden tam anlamıyla bilgi ve donanım ister. Ülkemizde çocuk kitapları, çocuk şarkıları, çocuk filmleri bile henüz net olarak nitelendirilememişken çocuk edebiyatının sınırları, özellikleri ve içeriği konusunda ne tür çalışmalar, nasıl ve hangi ölçüde yapılmakta, merak edilen soruların başında gelmektedir.
Çocuğun hayal dünyası ve yaratıcı düşüncelerinin beslendiği doğal uyaranlar, çevre ve insan ilişkileri onun davranışları üzerinde doğrudan etkilidir. Bu nedenle çocuk edebiyatında kendine yer edinecek yapıtlar çocuğun öğrenme, bilgi ve beceri düzeyine uygun olmalıdır. Çocuk edebiyatı yazarları çocuğun dünyasına çocuğun gözünden bakabilmelidir. Elbette bunlar ustalık, donanım ve bilgi birikimi isteyen becerilerdir. Bu bağlamda çocuk edebiyatının emekçilerine kulak vermek doğru bir öğrenme şekli olabilir. Bakalım onlar bize neler anlatacak?
Bu sayımızda çocuk edebiyatına emek veren yazar, şair, çizer, editör ve yayıncılarla görüşerek bu konudaki düşüncelerini öğrendik, birikimlerini paylaştık. Gerek soruşturmalarla gerek söyleşilerle merak ettiklerimizi alanında uzman isimlere sorduk. Umarız sizler de sayımızı okuyunca çocuk edebiyatı hakkında merak ettiğiniz sorulara yanıt alır, görüşlerinizi bizimle paylaşırsınız.
İZDİHAM