1) Hrútar (İnatçılar), 2015, İzlanda, Yön: GrímurHákonarson.
Sebebi bilinmeyen ve zamanla inada dönüşen soğuk bir kinin meydana getirdiği buzulları çözen kardeşlik bağının sıcaklığı.
2) InTheCrosswild (Rüzgârlar Arasında), 2014, Estonya, Yön: MarttiHelde.
2. Dünya Savaşı esnasında ailesi dağılan bir kadının sevgisini ve özlemini diri tutmak için yazdığı mektupların ruhsal esintisi.
3) Pitt (Zavallı), 2018, Yunanistan, Yön: BabisMakridis.
Acıma hissinin yarattığı diğerkâmlık yerine acınma hissinin yarattığı bencilliğin bir insanın kalbini yumuşatmak yerine nasıl körelttiğine dair.
4) Underground (Yeraltı), 1995, Yön: Emir Kustarica.
Savaşın ve acının karikatürize ve estetize edilerek anlatıldığı postmodern bir insanlık cümbüşü.
5) TheCook, TheThief, His Wifeand Her Lover ( Aşçı, Hırsız, Karısı ve Âşığı), 1989, İngiltere-Fransa, Yön: Peter Greeneway.
Toplumsal sınıfları kişiler/karakterler (aşçı; işçi/sosyalizm, hırsız; patron/kapitalizm, karısı; güzellik/liberalizm, âşığı; bilgelik/entelektüalizm), aralarındaki ilişkinin mahiyetini renkler üzerinden anlatan simgesel bir film.
5) TheCook, TheThief, His Wifeand Her Lover ( Aşçı, Hırsız, Karısı ve Âşığı), 1989, İngiltere-Fransa, Yön: Peter Greeneway.
Toplumsal sınıfları kişiler/karakterler (aşçı; işçi/sosyalizm, hırsız; patron/kapitalizm, karısı; güzellik/liberalizm, âşığı; bilgelik/entelektüalizm), aralarındaki ilişkinin mahiyetini renkler üzerinden anlatan simgesel bir film.
6) Naked (Çıplak), 1993, İngiltere, Yön: Mike Leigh.
İnsanı, anlamı, modern yaşamı, toplumu anadan üryan hâle getirip çıplak gerçeğiyle (acziyetiyle) başbaşa bırakan katıksız bir sorgu/lama.
7) ThePaintedBird (Boyalı Kuş), 2019, Çek Cumhuriyeti, Yön: VáclovMarhoul.
Batı tarihinin aksiyom hâline gelen “insan insanın kurdudur” sözünü dramlaştırmadan dramatize eden sarsıcı bir film.
8) Paris Texas, 1984, Fransa, Yön: WimWenders.
“Başkasını ararken bulduğun aslında kendindir” demeye getiren farklı bir aşk hikâyesi.
9) İkiru (Yaşamak), 1952, Japonya, Yön: Akira Kurosowa.
Yaşamanın insan(lar)a temas etmek demek olduğunu geç fark eden; yaşarken ölü gibi davranan ama öleceğini anlayınca yaşamaya başlayan bir insanın uyanışı.
10) Square (Kare), 2017, İsveç, Yön: RubenÖstlund.
Modern bireyin, modern sanatın, modern yaşamın taş kesilmiş (putlaşmış) köşelerini/kalıplarını kırmaya yeltenen ikonaklastik bir film.
Editör: İbrahim Varelci
İZDİHAM